아이디어는 공중에 떠다니며 끊임 없이 그 형체를 바꾼다. 아이디어들은 떠다니며 기회를 보기도하며 서로를 자극하며 새로운 아이디어들과 결합하기도 한다. 작가는 이런 떠돌아다니는 아이디어를 건축으로 생각한다.
형태를 위한 결정들은 축적되어 완성된 건축으로 드러나는데 <떠도는 기하: 콜렉티브뮤지움>은 이 결정들에 사용자들을 참여시켜 건축적 결과물들을 공유하는 작품이다. 하나의 전체는 여러 정보들에 의해 파악되며 건축적 소통은 실제 경험할 수 없는 기하학적 기호 시스템으로 만들어진다. 이 기호 시스템은 아직 존재하지 않는 실재를 또 다른 허상으로 재현하며 이것은 건축을 추상화 시킨다. <떠도는 기하: 콜렉티브뮤지움>의 건축은 다시점으로 보여지며 떠다니고 존재하지 않는 건축은 비물질적으로 모습을 드러낸다. 공간에 떠다니는 기하는 환영처럼 공간을 유영한다.
‘시민들이 직접 참여하여 미술관을 함께 만들 수 있을까? ' 라는 질문으로 시작된 작품은 개인들의 판단이 반영되어 미술관이 지어지는 과정을 담는 미디어 퍼포먼스이기도 하다. 참여가 늘어날 수록 미술관은 점차 정교해지며 집단 사고가 낳는 다양성과 새로운 방향성이 형태의 분화와 복잡성을 결정한다. 시민들의 참여가 미술관의 변이와 생성을 촉발하며 전시의 마지막날 <떠도는 기하: 콜렉티브뮤지움>이 완성 된다.
Ideas hover around in the air and consistently change its shapes. As hovering, the ideas may spot some opportunities or stimulate each other to combine with new ideas. The artist considers the hovering ideas as architecture.
Decisions for their shapes are accumulated and eventually appeared in the form of complete architecture, and in that sense the Collective Museum is a work that attempts to share the architectural output by involving users in the decision making process. A whole is recognized with a variety of information, and the architectural communication is made possible through a system of geometrical symbols in which no one can actually experience. This system of geometrical symbol reproduces what does not yet exist with another illusion, which leads to abstracting the architecture. The architecture of the Collective Museum is seen with abstract multi views and hovering. Then, the architecture that does not exist finally exposes itself in dematerialization. The hovering geometry in the space swims through the space like hallucination.
This work was originally started off with a question, asking, “Can citizens directly participate and build up a museum together?” The Collective Museum is also a media performance, involving the process of reflecting individuals’ decision and building up the museum. The greater the participation, the more elaborate the museum would become. The variety and new directions coming from the group-thinking will then determine the new forms of differentiation and complexity. The participation of the citizens will stimulate creation and variation of the museum, and hence this Collective Museum will eventually be completed on the last day of its exhibition.